mandag, november 19, 2007

Sammensatte tekster - fortsettelse...

Neste prosjekt med sammensatte tekster tror jeg skal være at de plukker en tekst fra norskboka og lager billednovelle av den. Elevene må først:
a. oversiktslese en del tekster for å plukke ut teksten de mener har potensiale til å bli "billednovelle".
b. De må deretter tenke hvordan en tekst skal omformes til 10-15 bilder og helst lage noe som minner om en storyboard.
c. Deretter må de må skrive et manus. De må tenke på hvordan bilder og fortellerstemme skal supplere, erstatte og forsterke hverandre.
d. Elevene laster ned Photostory, og bruker dette eller tilsvarende til prosjektet

Dette må bare bli veldig bra!

2 kommentarer:

Marita sa...

Det tror jeg blir kjempebra! Jeg har tenkt samme tanke selv, har bare ikke kommet så langt at den har blitt gjennomført. Da må de jo virkelig lese tekst på en helt annen måte, spennende!

Leif Harboe sa...

Det jeg akkurat her jeg sitter ikke er sikker på, er i hvilken grad tekstene i de to lærebøkene elevene mine har tilgang til, egner seg til dette. Men noe må det vel være....