tirsdag, januar 08, 2008

Blogging i tre norskklasser i videregående skole

Jeg har hatt en ny gjennomgang av elevbloggene, i underkant av 80 stk. Det er ganske interessant lesning. Noen observasjoner.

Bloggen som arbeidsdagbok.
Noen har brukt bloggen som en slags arbeidslogg - de har skrevet ned et sammendrag av det jeg har foredratt, av artikler de har lest osv. Noen går lengre enn bare å reprodusere stoffet. De finner alternative websider, de beveger seg opp på den taksonomiske stigen.

Bilder fra juleballet.
Elevene leser hverandres blogger - i noen grad. De bruker bloggen til å ønske god jul og godt nyttår, til å fortelle at de gleder seg helg og ferie, og til å legge ut bilder fra juleballet.

Skriveglede.
Noen elever liker å blogge, de deler egne og andres tekster. De legger ut en liten bit av noe som betyr noe for dem.

Kjappe tekster.
De fleste skriver på et relativt korrekt hovedmål, men det går ofte litt fort i svingene. Mange tekster bærer preg av at de er kjapt skrevet og at man knapt har lest igjennom hva man har skrevet. (Denne teksten her er jo også kjapt skrevet)

Veiledning
Leif, se her! Bloggen brukes også tidvis til kommunikasjon, de stiller konkrete spørsmål som jeg selvfølgelig forsøker å svare på.

Noen blogger ikke!
10% har knapt lagt ut noe som helst. En elev har fritak. Noen gir blaffen.

Mine dilemmaer.
Jeg tror dette her er bra bruk av elevenes tid. De skriver i et annet rom enn det kladdeboka eller teksten for læreren representerer. De får digital kompetanse, og de får bearbeidet faglig stoff.
Men - jeg er ganske sliten etter å ha rettet kontinuerlig i perioden november og til og med 1. juledag, og jeg har en ekkel følelse av å ha satt igang noe som er bra for de fleste elevene - men dårlig for meg. Jeg klarer ikke å gi respons i den grad jeg gjerne vil - og det har ikke vært helt enkelt å sette karakter på en ny tekstkategori.
Vel - nå er det hjem å lage lammegryte med chili, hvitløk, rødløk og kokosmelk (hvitløken er kanskje et dårlig valg i og med at det er salsatrening rett etterpå). God middag!

1 kommentar:

randi sa...

hej leif
nu er jeg nysgerrig efter at læse norskboka.no efter at jeg for 2 minutter siden har læst din rettelsesbekendelse. Hvorfor "rette?" Og kan alternativet være kollektiv vejledning og responsgrupper i klasseværelset?

skriveundervisningsentusiastisk hilsen
randi