torsdag, august 14, 2008

Bruk av film og musikk i norsken


Et av de små forsettene jeg har, er å vise mye relativt mange filmklipp der det er relevant. Jeg ønsker i og for seg også å inkorporere klipp på 30 sek.- 2 minutter i ulike typer nettbaserte presentasjoner (men må være forsikt her i forhold til dem som vokter på sine rettigheter).
Uansett kikker jeg alltid innom tilbudskassa på dvd på Kiwi eller hvor det måtte være. Jeg kjøpte Tristram og Isolde da jeg var i Spania (neppe med norske undertitler), den siste filmen jeg kjøpte var Beowulf (anbefales! - kan brukes i forbindelse med "heroisk diktning", f.eks. Eddakvadene), jeg kom også over et brukt eksemplar av En folkefiende for noen tiere. Dessuten forsøker jeg å følge med på tv-programmet og ta opp relevante program på harddiskopptakeren. De to siste programmene jeg tok opp var en program om sportsjournalistikk og et program om Versailles og Ludvig den 14. Jeg skal ha 3. påbygg og det vil sikkert passe med noen minutter fra Versailles et stykke ut på høsten.
Når det gjelder musikk, er det garantert mange av dere som har mye mer peiling enn meg. Det hadde vært interessant å sette opp en årsplan med fortløpende musikkforslag for de ulike temaene man jobber med. (Lasta ned eksempelvis Mari Boines Siljus Okto fra Itunes Plus - så har jeg litt samisk å spe opp med i og med det er det vi skal starte med nå i neste uke.) Skolen har montert lydanlegg i stort sett hvert klasserom som man kan koble pc eller mp3-spiller til)

3 kommentarer:

Marita sa...

God ide! Jeg skal legge inn de sangene jeg kommer på etter hvert i årsplanene jeg lager.

unni sa...

Takk, alle tips mottas med takk for en travel norsklærer. Bruker litt film jeg også, og gjør mye av det du skriver om, men på bygda dukker det sjelden noen billige dvd-er opp, men er jo i storbyen noen ga nger da. Venter på smartboard nå, tror det blir bra:-)

Leif Harboe sa...

Anbefaler play.com når det gjelder film, de har ofte filmer til 3-4 pund (inkludert porto), men det er ikke alltid lett å se hva slags undertitler en får med hvis det skal være et poeng.