torsdag, september 04, 2008

Første omgang med flervalgstest




Noe av ambisjonene på trinnet har vært å gjøre erfaringer med flervalgsprøver i læringsplattformen, jeg har tjuvstartet i påbyggsklassen ettersom vi bare har en påbyggsklasse.
Jeg har vært på Its Learning-kurs med Svend Andreas Horgen som på bloggen sin av og til kommer innom testproblematikk, eksemplelvis blogginnlegget om "gode distraktører". Så har vi på skolen hatt besøk av Jarle Sæbø, avdelingsleder ved Lundehaugen, som har jobbet med nasjonale prøver. Noen av elevene jeg snakket med, mente at prøven var urimelig vanskelig. De hadde lest godt, mente de, men de fant ikke igjen svarene i mine svarforslag. Jeg vil anta at de hadde å håpet å finne mer tekstlikhet igjen i svarene, mens kjipe meg i stor grad hadde forsøkt å reformulere "de rette svarene".
Det har vært sagt, mener jeg, at en gjerne bør ha minimum 40 spørsmål i en flervalgstest, videre at en bør ha fire plausible svaralternativer. I den første flervalgsprøven hadde jeg også to åpne spørsmål. Kollegene (og jeg selv og i og for seg) ønsker jo et system som er "selvrettende", spørsmålet mitt var hvor mye arbeid ville det være å legge inn noen åpne spørsmål blant flervalgsspørsmålene. Det viser seg at jeg bruker noen få sekunder per åpne spørsmål, og det er lagt inn knapper som gjør at man raskt hopper fra elev til elev, setter poeng, og hopper videre. En kan også på de åpne spørsmålene legge inn en liten fasit, så behøver man ikke å slå opp hvis man kommer i tvil. Jeg stusser litt over karakterskalaen - synes den virker et ørlite hakk for "snill". Det kan jeg endre, jeg kan lage en strengere skala,. Men jeg avventer det litt. I neste uke er det ny runde.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg skal kjøre min første test på nytt itsl-verktøy på mandag - gleder meg litt. Jeg bruker masse tid på å lage oppgaver, er ikke særlig trent i det enda, men det kommer seg. Har 12 oppgaver denne gang, av diverse typer. Fordelen med realfag (kjemi for mitt vedkommende) er jo at jeg som regel er ute etter veldig presise svar, og jeg kan bruke automatisk retting også på åpne spørsmål. Har bare brukt kort-svar-varianten denne gangen, da, ikke den andre.

Anonym sa...

Jeg skal ha den første testen i morgen og er veldig spent på resultatet. De fleste oppgavene er flervalg, men jeg har også noen åpne spørsmål og jeg lurer på hvordan det blir når jeg skal rette. Håper du kommer til å skrive mer om erfaringene dine med flervalgstesten!

Leif Harboe sa...

Jeg skal kjøre en ny på torsdag, men jeg kan uansett si at det går veldig kjapt å rette manuelt om man har lagt inn noen åpne spørsmål, tips, legg gjerne inn fasit, så går det enda kjappere å rette.

Ingunn sa...

Vi skal også i gang med flervalgstester nå. Jeg lagde noen i fjor, men de var ikke gode nok, så jeg tror nok meste parten av fredag går med til å lage oppgaver. Går det an å lage ekstra mange oppgaver og la programmet velge et tilfeldig utvalg?

Anonym sa...

@Ingunn: Ja, det går an. Velg kategorier-fanen, legg inn kategori og hvor mange spørsmål den skal trekke.

Stor ulempe: kategoriene følger ikke med når du henter inn spørsmålene til en annen test, og må legges inn for HVERT SPØRSMÅL på nytt.
I alle fall i den versjonen vi har i HFK, kanskje den "utenfor" (altså alle andre) er forbedret ytterligere?