onsdag, september 03, 2008

God start

Nå fungerer alt veldig bra, de systemansvarlige har gjort en kjempejobb med utskifting av alle lærermaskiner + flere datarom, og oppsettet på lærermaskinene gjør at vi kan modifisere og tillempe nettleser, eksempelvis Delicious-knapper. Elevene er inne i systemet, har opprettet sine blogger (jeg må legge dem inn i Google Reader), og Vg3-lærerne i norsk skal kjøre flervalgstest i språkhistorie i læringsplattformen i neste uke (et stort skritt for noen kolleger - alltid spennende å gjøre noe man ikke har gjort før). Så er det den vanlige runden med kurs i kildebruk (herunder kildevurdering) og verktøyene Blogger og Google Dokumenter (Wikispace tar jeg etter høstferien).
Jeg har imidlertid problem med den ene klassen der det er varierende om hvorvidt elevene gidder å ta med maskinene, maskinene er tunge og elevene har digre idrettsbager - dessuten er det varierende hvor mye maskinene brukes i andre fag. Det gjør at mye tid kastes vekk. Jeg vil imidlertid ikke begynne å reservere datarom eller kopiere opp store papirmengder - men elevene som har "glemt"/ikke giddet - sendes til et åpent studieverksted - det gjør at vi får jobbet langt mindre effektivt. Dessverre.
Skriftlig norsk, jeg har kun to klasser - men det er 3. klasse norsk tilsammen 16 timer i uka - og jeg legger opp til å ta inn så mye jeg orker av skriftlig arbeide før høstferien, dvs. en bunke i uka (28-29 elever) som de får uformell vurdering med karakter på. Dette er "trening" og kommer i tillegg til bloggingen. Så den ene uka skriver de en bloggtekst - den andre uka en tekst som jeg skal ha inn og rette.
Så skal vi igang med retorikk som jeg bruker resten av måneden på - mer eller mindre. Før høstferien skal elevene holde en tale der de i tillegg beskriver de retoriske grepene de har brukt i talen.
Perioden etter høstferien blir enda travlere med en del ekstern jobbing - puhh.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det høyrest jo heilt himmelsk ut å kunne gjera endringar i vevlesaren slik at ein kan arbeida så effektivt som ein gjer på sin private maskin.

Sjølv er eg lagd under Sandnes Kommune sitt styre, og eg får ikkje ein gong nyttegjort meg av det eg lærde meg i IKT122 ved Høgskulen i Volda...nemleg å laga snarveg på skrivebordet!

Den einaste vevlesaren som er tilgjengeleg er Internet Explorer 5-eitelleranna...ei verd utan faner...det er jo berre å tenkje seg korleis det kjennes når ein har programmert inn CTRL+T i fingerspitzgefülen.

No vel. Det er vel naturleg at ein som lærar på vidaregåande skal ha litt større slingringsmonn når det gjeld rettigheiter enn ein har i ei 5. klasse. Eller?

Eg trøystar meg med at eg i det minste fekk ein projektor i taket i klasseromet. Mitt einaste mål/krav etter endt lærarskule!

Leif Harboe sa...

Nei, jeg kan ikke se at dette er noe dere trenger mindre enn lærere i vgs - maskinene er uansett satt opp slik at systemansvarlig raskt kan gjennopprette maskinen (c) - da forsvinner alt jeg måtte ha installert av ekstra ting og tang. Jeg synes den gamle måten var så håpløs da jeg gikk tilbake til lærerjobb for to år siden at jeg umiddelbart la 10 lapper på elkjøp-disken og kjøpte en egen privat bærbar. Det har jeg ikke angret en dag på (selvfølgelig politisk helt ukorrekt) - morsom blogg du har forøvrig!

Anonym sa...

Skulle gjerne ha brukt pengar på eigen berbar sjølv. Det hadde vore vel brukte pengar.

Diverre er nettverket slik, at ein ikkje får nytta eigne maskinar der. Ikkje ein gong ein eigen ekstern harddisk har ein lov å kopla til.

Heilt håplaust eigentleg. I alle fall når eg veit at ein kunne hatt ei mykje betre løysing der, som du seier, ein kunne ha gjenoppretta systemet på under 3 minutt.

Hadde IKT-delen vorte styrt lokalt, ville kanskje og dei Nasjonale Prøvane gått knirkefritt. Eg flaug veggimellom i dag, og det tok over ein time før alle (24) hendene var nede frå lufta og i gang med prøven. Då var tre heldige allereie ferdige og ute og lufta seg i eit ektstra langt friminutt.

Og takk takk for bloggros.

Marita sa...

Det burde være en selvfølge at man fikk tilpasse PCen slik at man kan jobbe mest mulig effektivt. I Buskerud kom de vel fram til at man kunne like gjerne la både ansatte og elever være administrator på egen maskin fordi det ble etter hvert mye jobb for systemansvarlig å legge inn alle nødvendige programmer + at de brukte mye tid på noe som egentlig var unødvendig, og at de elevene som ev. kom til å ødelegge noe, ville fått det til uansett...

Jeg tror også det etter hvert blir slitsomt for elevene å dra på tunge bøker, tung PC, gymbag osv. Jeg sykler for eksempel til jobb, og da er det fint å ha en PC på jobb + en PC hjemme, men har elevene det? Mange vil nok gjerne ha PCen sin hjemme også. Så da blir kanskje det neste anmerkning for "glemt PC"?