tirsdag, desember 02, 2008

Ny vin i ny skinnsekker

  • Gjennom nettverket mitt (blogger/twitter) får jeg stadig ideer og innspill, sist relativt vellykkede stunt var å bruke Dipity til å oppsummere og repetere det vi har jobba med i høst (se elevblogg) (fant forøvrig et annet tidslinjeverktøy: Ourstories som ser ut til å gjøre omtrent det samme uten at jeg har rukket å teste det. Nuvel, elevene lager en tidslinje der de putter inn ulike type objekter og så embedder dette på bloggen sin. Planen er at vi går tilbake til tidslinjen i mars/april for å oppsummere. Bloggen blir en mashup av ulike applikasjoner. Det siste som noen (husker ikke hvem som var først) begeistret har funnet, er Glogster.
Dette året er jeg likevel ikke fornøyd med. Det er en blanding av ny og gammel praksis, veldig arbeidskrevende, og mye har handla om å finne ut av nye læreplaner.
Uansett - jeg og mange med meg har et historisk handlingsrom, en infrastruktur som fungerer (i alle fall på min skole), et fylke som satser, en læreplan som innbyr til ny praksis, og på egen skole - ny giv både i ledelse og hos kolleger. Alt ligger til rette for dristige skritt.
Til grunn ligger selvsagt læreplaner ++ men en kan f.eks. gjerne trekke inn Tony Wagners "overlevelsesferdigheter", hvordan kan norskfaget fremme:
  • kritisk tenkning og problemløsning
  • kommuniksjonsferdigheter
  • fantasi og nysgjerrighet
  • finne og analysere informasjon
  • initiativ og entrepenørskap
  • fleksibilitet
  • læring gjennom nettverk
Abelia har evaluert "Program for digital kompetanse", rapporten blir litt tabloid gjengitt i Digi.no:
Evalueringen slår fast at skole-Norge ikke klarer å utnytte IT på en god måte, på tross av store investeringer i utstyr.

- IKT utfordrer de tradisjonelle rollene og arbeidsprosessene til både lærerne, skolebokforfatterne og forlagene. Dette krever omstilling i store deler av verdikjeden. Omstilling som enda ikke har funnet sted, til tross for visjonære planer, sier Chaffey.

Dette er et realistisk bilde av IKT-bruken i skolen, og det jeg etterlyser er en mer helhetlig tenkning rundt norskfaget. Det er ikke nok å krydre litt med morsomme applikasjoner. Jeg tror jeg begynner å få noen ideer om hvordan faget bør se ut, med andre ord ny vin i nye skinnsekker, det er jeg ikke alene om. Noen av dere vil få en invitasjon til en samling på Gardermoen antakelig i slutten av januar/beg. av februar til en samling der vi oppsummer erfaringer og tenker det nye norskfaget. Litt inspirasjon fra denne Youtubevideoen?

Vin rett fra tønna (Bildet er fra Malaga sist høst - eia var jeg der, i dette lokalet hadde de ny og gammal vin i gamle og nye tønner + masse tapasgreier)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den samlinga skulle eg gjerne ha vore med på! Eg er heilt einig med deg, vi treng å starta på ei meir heilskapleg tenkeing, men samstundes har vi vel trengt - og treng, nokre år på å surre litt rundt og prøve ut nokre fasongar. Det er mitt første år i Kunnskapsløftet, og eg ser at eg t.d. ikkje har klart å ha planar klare for så lange tidsrom av gangen, fordi eg rett og slett må finne ut av faget mens eg jobbar.

Eg syns også at det er viktig å tenkja på den store strekken vi har fått i feltet. Nokre har prøvd ut svært mykje nytt, f.eks digitale verktøy, mens andre har tatt i bruk lærebøker som i liten grad har tatt innover seg endringane i læreplanane, og held seg til det.

Anonym sa...

Dere er heldige - eller kanskje heller dyktige - i norskfaget, som har fått en såpass stor gruppe lærere interessert og engasjert i nye tilnærmingsmåter. Det er sikkert naturlig at det er dere som jobber med skriving i faget også er de mest aktive på blogger og i andre nye media. Får håpe andre fag snart kommer etter.

Det du skisserer, med en samling for de som har lyst til å ta dette et steg videre, høres veldig riktig ut. Jeg er også etterhvert litt misfornøyd med at det blir tilfeldig hva jeg får til av teknologiintegrasjon. En mer helthetlig tilnærming er viktig.

Vet ikke helt hvordan dere velger ut de som skal være med på samlingen, men hvis dette er et initiativ "nedenfra", er det vel i seg selv et eksempel på de nye organiseringsformene som kommer med Web 2.0 (jfr Shirkys Here Comes Everybody m.m.

Margretas påpekning av strekken i feltet er viktig, men de som har lyst til å gå foran må ikke la seg stoppe av det.

Leif Harboe sa...

Mail med invitasjon nettopp sendt til Margreta og Jørn.