onsdag, februar 25, 2009

De levende og de døde


Jeg skal ikke utgi meg for å være en dyptpløyende medieanalytiker, men fleste som mener å ha greie på det, ser ut til å hevde at papir er ut og nett er inn. Det må være dramatisk å jobbe i forlag eller aviser i disse dager. Jeg spurte elevene her om dagen om hvem som hadde slått opp i en telefonkatalog. De visste knapt hva det var. Hvem trodde det for fem år siden.
Da jeg sa opp Stavanger Aftenblad for et drøyt år siden, var det ikke for å spare penger, men for å spare tid. Tida jeg "sparer", bruker jeg å lese den andre dagsavisa vi har (Vårt land) skikkelig. Det er en avis som er akkurat passe tynn nok, og den inneholder en del "food for thought". Når Stavanger Aftenblad skal kutte 90 millioner og 50 stillinger, skyldes det vel annonsenedgangen, men også at lesemønsteret endrer seg.
Ikke for virke morbid, men det er en ting jeg savner med papirutgaven av Aftenbladet, det er dødsannonsene. Litt greit å holde styr på hvem som lever og hvem som er død. Jeg har ikke funnet enn RSS-strøm for the living and the dead, tips?
Akkurat nå er jeg i Madrid, jeg har kost meg med El Mundo og El País, men kanskje like mye med alle gratisavisene som deles ut på alle gatehjørner. El País hadde forøvrig daglig minimum tre sider med prostitusjonsannonser. Jeg er usikker på hva det forteller om spansk moral eller avisøkonomi. Horene og horekundene holder seg tydeligvis fortsatt til papiret - enn så lenge, enn så lenge. Kanskje de lager seg en wiki, de og?
........
Jeg kan forøvrig ikke dy meg for å legge ut et bilde jeg tok av lesende madrilensere i den store FNAC-butikken midt i sentum, den var åpen 24 timer i døgnet (!), og hadde et eget leserom der folk kunne lese i bøker de muligens kunne tenke seg å kjøpe.

Ingen kommentarer: