onsdag, august 26, 2009

Produksjonen er igang


Idag tidlig laget jeg to små nettforelesninger, en liten film om bruk av bilder på blogg, i Dipity osv. der jeg viser både teknisk hvordan man gjør det, og hvor jeg også kommer inn på rettighetsproblematikken. Sistnevnte mini-nettforelesning er på 10 minutter og laget i Screenflow derav et talking head som for lov å stå i ca 20 sekunder. Den andre filmen bygger på en liten forelesning jeg lagde for NKS-norsk ifjor, og er om kildebruk. Den eksporterte jeg som quicktime-fil fra Keynote.
I tillegg har jeg altså lagt ut to korte oversiktsforelesninger på 14-15 minutter om språkhistorie som ligger på periodeplanen til både påbygg og 3IFC som jeg har.
Jeg er spent på hvordan dette fungerer for elevene, og jeg er spent på om dette er noe som andre elever også vil finne frem til og bruke. Det er uansett spennende å realisere noen tanker om hybrid undervisning som jeg har hatt lenge.

2 kommentarer:

SMS sa...

Veldig bra om rettigheter og muligheter i filmsnutten om å laste opp bilder, Leif. Er enig i at det er mer krøkkete laste ned bildet fra nettet til maskinen, og så laste opp til bloggen. Men en ulempe med å legge inn bildeadresse, er at den som eier bildet når som helst kan flytte eller slette det, og blogginnlegget ditt om 17. mai din mister bildet.

Leif Harboe sa...

Ja, det er en ulempe med å lenke til bilder. Så en må veie for og imot.