fredag, september 18, 2009

Vurderingsskjema - argumenterende tekst

Jeg har snekret på et vurderingsskjema i forbindelse med at elevene mine skriver en argumenterende tekst. Det bygde i utgangspunktet på et skjema laget av Solrun Laastad på Fusa vgs. .
Jeg har selvsagt merket skjemaet slik at folk fritt kan bruke og modifisere teksten, men gi meg gjerne et vink slik at jeg kan se hva dere har pønsket ut av forbedringer. Jeg er ikke helt fornøyd med det slik det er i dag, men det er en begynnelse.
Fint også om folk kan bli medlem av gruppa "Vurdering for læring" i DelogBruk, og der lenke opp skjemaene de har klekka ut. Da sparer vi alle arbeid, og alle blir litt klokere-
Ellers er jeg på vei til Førde, der jeg skal snakke om Markin - verktøy for vurdering, men jeg kan ikke snakke om det uten å snakke litt om kriteriebasert vurdering. Denne gangen har jeg brukt presentasjonsverktøyet i Google Dokumenter, for å legge ut de få lysbildene jeg bruker (se nedenfor).

4 kommentarer:

Sol sa...

Hehe. S.L Fusa vgs er meg :-) Jeg tenkte å endre slik at det står "eleven", og ikke "forfatteren"...

Leif Harboe sa...

Da retter jeg bloggposten!

Lise Vikan Sandvik sa...

Jeg synes rubrikker er et godt hjelpemiddel i vurderingsarbeidet. Jeg ville vurdert om din rubrikk inneholder for mange kriterier? Du har for eksempel flere kriterier som går på komposisjon, kanskje du kan slå dem sammen til en som sier noe om organisering og tekststruktur. Jeg har erfaring med at for mange kriterier gjør det uoversiktlig for elevene.

Leif Harboe sa...

Til Lise, det er fristende å lage en lang oppramsing av alt mulig, og det gjør at skjemaet blir uhåndterlig både for elev og lærer. Nå har jeg gitt elevene mine skjemaet i den formen du har sett, så skal jeg se om jeg endrer/forkorter det i løpet av retteprosessen.