fredag, april 29, 2011

Snart mai!

Etter en ganske heftig retteperiode, kjenner jeg lukten av vår!
Jeg brukte tre dager av påskeferien, og er nå helt ajour med skriftlige vurderinger - dvs. vi kjører i gang muntlige prøver - "trekk en tekst" - nå i neste uke så det ene avløser det andre. Det blir ganske heftig - mine 55  Vg3-elever trekker en lapp med et emne/noen tekster som de skal redegjøre for i et lite kvarter. De får en muntlig tilbakemelding der og da - karakterene venter vi med til alle er ferdig. Så vil det være diverse eksternt sensorarbeid i mai/juni. Skal man ha litt ekstra er det bare å stå på-
Men jeg har en ganske rolig vår likevel - ingen spanskeksamen, ingen deadliner for skriveprosjekter, og jeg kan tillate meg å ta det litt rolig, har til og med funnet fram golfkøllene.
Så skal vi antakelig i gang med et prosjekt til høsten som jeg ikke helt vet hva vi skal kalle - det handler om å finne en form for coaching av elever med tanke på studieteknikk, innstilling, motivasjon. Utgangspunktet har vært idrettselevene våre - men det kan se ut som om det vil omfatte alle Vg1 elever - vi - dvs en veldig flink idrettslærer og jeg vil lage et opplegg som går over 6 ganger som da handler om instillinger og teknikker for å nå mål - eller kanskje det handler om å jobbe med å sette seg noen mål? Jeg kommer sikkert mer inn på det etterhvert, men jeg ser fram til å forsøke å utvikle dette.
Takket være ganske flittig innsats dette året, har jeg opparbeidet meg en god del overtid - og belønningen - blir blant annet 4 uker på Cuba i oktober/november. Jeg forsøker å lese meg opp på Cuba - akkurat nå lytter meg gjennom musikk som charanga, danzon, salsa, son, chachachá. Som salsadanser vil det være spesielt gøy å reise til Cuba, men ok - det er 6 måneder til.  Investerte i Spotify premium, og oppdaget at jeg hadde et program Wiretap studio - som gjør at jeg kan ta opp alt jeg hører på macen. Nyttig når jeg finner noe på Spotify som jeg ønsker å bruke - som f.eks. når jeg plukka ut diverse låter inspirerert av Ingunn Kjøl Wiig i forbindelse med at vi jobba med dialekter (egentlig mye morsommere enn de vanlige talemålsprøvene)
Så kom den nye iPaden i hus i går, ikke revolusjonerende forskjellig - litt kjappere - pluss av man kan speile skjermbildet på en videokanon, jeg har hatt stor glede av lesebrettet - primært som lesebrett. Har kjøpt en mengde bøker på engelsk og spansk. Priser på 11-12 dollar og en dollarkurs på 5.30 frister til impulskjøp. Sliter meg gjennom El conde de Monte Cristo (900 sider - spansk) - og supplert med ukentlig spanskleksjon via Skype med el profesor Réymar i La Laz/Bolivia - gjør jeg mitt for å holde spansken vedlike.
Slik går no dagan.

Ingen kommentarer: