lørdag, april 09, 2011

Virkelighetsdrama

Virkelighetsdrama from Leif Harboe on Vimeo.


Læreplanmål: "Du skal kunne analysere og vurdere ulike sjangere i tekster hentet fra TV, film og Internett."

I denne nettleksjonen forsøker jeg å si noe om tv-sjangeren "virkelighetsdrama".
10.4. En liten etterskrift etter Bjørn Helges gode kommentar.
Jeg har laget mange nettleksjoner for NKS, og hadde som mål at de skulle være korte og informasjonstunge. Jeg skrev manus - ord for ord - som studentene kunne se samtidig som de så presentasjonene. Denne jeg nå har lagt ut, er noe strammere enn det man vanligvis ville holdt i forbindelse med gjennomgang i en klasse, men ikke så veldig mye. Den bør strammes inn, men da må jeg jobbe mer med manuset!
En presentasjon som nærmer seg 30 minutter bør absolutt deles i to, og neste gang jeg jobber med dette, vil jeg bearbeide manuset, og også se mer på aktivisering av tilhøreren, hvordan man kan oppsummere til slutt osv. Denne presentasjonen jeg har lagt ut på Vimeo, ble raskt laget ettersom jeg har vært vikar i en klasse, og jeg ser vi "slipper opp for timer", så den er et håndsrekning til elever som har vært vekke på ekskursjon osv.
Det andre jeg vil kommentere litt er Vimeo-formatet. Jeg har betalt 350 kroner for ett år, og kan i praksis bruke det ubegrenset. Å dumpe mov-filer i Dropbox, skaper ser jeg alltid problemer for en del brukere. Det jeg imidlertid gjerne vil gjøre i tillegg til Vimeo, er å få et godt alternativ for dem som vil se slike presentasjoner på mobiltelefon. Her har fylkeskommunen en videoserver som skal gjøre det mulig å legge ut videopodcaster som elevene kan "abonnerere på" i iTunes. Men det har jeg ikke funnet helt ut av ennå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette synes jeg er bra, Leif. Fin variasjon mellom ulike elementer, god bruk av eksempler og oversiktlig struktur. Det vanskeligste i slike videoer (synes jeg) er alltid narrasjonen. Også her kunne den vært enda "strammere", men det er jo et spørsmål om tid. Hvor mange "takes" er man villig til å gjøre, og hvor tett skal en legge seg til manus? Lengde: hadde det vært bedre med tre ti minutters episoder enn en på ca 30? Veldig bra at du begynner å lage slike, for det er en åpenbar mulighet for tilrettelegging å kunne se slike gjennomganger i sitt eget tempo.

Leif Harboe sa...

God kommentar Bjørn Helge, jeg redigerer inn en liten forklaring i selve innlegget. Du peker på viktige ting.