fredag, desember 09, 2011

Oppsummering

Det er tidlig i desember, men jeg tar en slags liten oppsummering allerede nå. Det har vært en ganske travel høst, etter å ha kost meg med bare ett fag noen år, har jeg dette skoleåret startet med to nye fag. Det er travelt å være ny lærer! (Men en god påminning også).
Også dette året har jeg vært NKS-lærer, der har jeg gode rutiner, og har bygget opp et arsenal av veiledningsmateriell, men i tillegg har jeg forsøkt å coache de to yngste i huset  som av ulike grunner har hoppet av undervisning og blitt privatister i hvert sitt fag. Og la det være sagt - det er ikke jeg som har presset dem til det. Sønnen hadde forøvrig ikke fått med seg at det var et hefte man skulle forberede seg på, og han trodde eksamen var tirsdag når det var mandag. Takk til skolebibliotekar Mari Hopland som twitret om engelskeksamen!

Jeg startet dette året en blogg retta mot elever og privatister, pågangen av spørsmål har vært sterkt økende. Men jeg venter fortsatt på den første sjekken fra Google, ingen gullgruve å ha reklame på bloggen med andre ord.

Jeg har hatt noen skriveprosjekter, håper på minst en ny bok i 2012. Bokproduksjonen i 2011 begrenser seg til boka Dette er livet ditt, som kona mi og jeg utgav på Blurb for ikke mange ukene siden. 150 bøker revet vekk. Det er forøvrig fascinerende hvor lett det er å bli egen forlegger! Vi lurer på å fortsette "blurb-suksessen" i 2012. Heidi har mange tekster som fortjener å gis ut, og det er mange som gjerne leser henne, men de tradisjonelle forlagene tror ikke på lyrikk, så da må man gjøre sakene selv.

Det er bare livet ditt |
Jeg har hatt andre fokuspunkter i år, jeg har jobbet mye med produktivitet og fokus på hvordan jobbe mer effektivt både for elever og lærere. Jeg har hatt noen eksterne kurs hvor jeg har tatt opp emnet, og en kollega og jeg holder på med en kursing av 400 elever her på Bryne vgs. Utfordringen er at det handler om å endre på atferd, endre på vaner. Egentlig er det noe lærere og elever må gå sammen om. I denne forbindelse anbefaler jeg boka Concise learning.
Som avslutning av denne uka så jeg sammen med spanskelevene mine på The devil's miner, en film om 14 år gamle Basilio som alt har rukket å tilbringe 4 år i en gruve i Potosí i Bolivia.  Filmen satte våre liv i forholdsvis ubekymret overflot litt i perspektiv.

Ingen kommentarer: